El 59% dels adolescents catalans identifica la publicitat amb els mitjans convencionals, sobretot audiovisuals
Coincidint amb el 9è aniversari de la creació de l'Escola del Consum de
Catalunya (ECC), l'Agència Catalana del Consum (ACC), ha presentat avui l'estudi
Els joves i la presència de la publicitat en la seva vida quotidiana, que
correspon al 7è volum de la col·lecció "Hàbits de consum dels joves de
Catalunya".
La finalitat de l'estudi és conèixer quina és la presència de la publicitat
en la vida quotidiana dels joves, per tal d'obtenir dades contrastades que
permetin a l'ACC dissenyar noves polítiques informatives i educatives de consum,
elaborar propostes de tallers d'educació del consum i enriquir i afavorir la
innovació en el marc de l'ECC.
L'estudi ha estat elaborat per l'equip pedagògic de l'ECC i de la Universitat
Autònoma de Barcelona (UAB), a partir d'una mostra representativa de 1.443
estudiants catalans de Secundària d'entre 11 i 18 anys assistents als tallers de
l'Escola del Consum de Catalunya entre el novembre de 2010 i el maig de
2011.
Principals conclusions de l'estudi En relació als
perfils dels joves, més de la meitat dels joves se situa en un perfil que
relaciona la publicitat amb els mitjans convencionals. Segons la presència de la
publicitat en la vida quotidiana, l'estudi identifica tres perfils
d'adolescents: un 59% dels joves se situa en un perfil que relaciona la
publicitat amb els mitjans convencionals; un 20% se situa en un perfil que la
relaciona amb els mitjans no convencionals i, un 9% la relaciona amb tots dos
mitjans indistintament. La resta de joves relaciona la publicitat de forma
errònia o no especificada amb els suports publicitaris.
Pel que fa als suports publicitaris, els adolescents enquestats consideren de
forma majoritària els mitjans convencionals, i d'aquests, en destaquen
especialment els audiovisuals. En preguntats per la publicitat en general, el
88,64% reconeixia mitjans convencionals, davant el 7,66% que considerava mitjans
no convencionals.
Quan la pregunta es referia a la publicitat de marques concretes, els
adolescents, tot i continuar donant importància majoritàriament als mitjans
convencionals (en un 67,74%), augmentava la rellevància dels mitjans no
convencionals fins al 24,17%, especialment de la publicitat en el lloc de venda
(PLV) i del màrqueting d'igual a igual.
En referència a les marques, l'estudi conclou que els joves catalans coneixen
gran quantitat de marques. De fet, van citar un total de 543 marques diferents,
un 33% més que en el primer estudi, realitzat al 2007. Així mateix, els joves
enquestats associen a una mateixa marca gran diversitat de productes i serveis
però destaquen molt especialment els productes de roba i complements, seguit a
gran distància dels objectes personals i esport.
Font: www.gencat.cat